Jak wyglądają zajęcia Akademii Szczęśliwego Dziecka?
Zajęcia prowadzone przez doświadczonych psychologów i trenerów, mające na celu przygotowanie dzieci do radzenia sobie z życiowymi wyzwaniami poprzez wzmocnienie psychiczne i mentalne: naukę radzenia sobie ze stresem i emocjami; naukę komunikacji, asertywności, pracy w grupie, dyscypliny i planowania, empatii, wzmocnienie poczucia własnej wartości oraz poczucia sprawczości.
Naszą misją jest wesprzeć dzieci, aby odkryły swoją wewnętrzną moc - poczucie, że poradzą sobie ze wszystkim w swoim życiu, aby były zmotywowane do działania, a jednocześnie zrelaksowane, radosne i szczęśliwe.
1
zajęcia w tygodniu
45 min
czas trwania zajęć
~12
osób w grupie
~40 h
zajęć w ciągu roku
Zajęcia odbywają się 1 raz w tygodniu i trwają 55 min. Dziecko z młodszych klas jest odbierane ze świetlicy przez osobę prowadzącą zajęcia i odprowadzane z powrotem po zajęciach. W grupie jest około 12 dzieci. W ciągu roku szkolnego odbywa się 40 zajęć dla każdej grupy. Zajęcia, które “przepadną” z powodu świąt lub ferii zostaną odrobione pod koniec roku szkolnego. Odbywa się wtedy wycieczka mająca na celu np. nauczenie się poruszania transportem publicznym: metrem, tramwajem, pociągiem podmiejskim - od kupienia biletu poprzez sprawdzenie w nawigacji jak dotrzeć do danego miejsca lub wyprawa po lesie połączona z grą terenową zakończona ogniskiem lub piknikiem.
Zalety zajęć w Akademii
Profesjonalna kadra
Zajęcia Akademii prowadzone przez najlepszych psychologów - trenerów mających doświadczenie w pracy z dziećmi.
Oszczędność czasu i lepsza atmosfera w rodzinie
Oszczędzasz czas nie wożąc dziecka na zajęcia - zajęcia prowadzone są w budynku szkoły, a młodsze dzieci odbierane są ze szkolnej świetlicy przez osobę prowadzącą. Po zajęciach Akademii Szczęśliwego Dziecka dzieci są zwykle bardziej zrelaksowane i spokojne. Rezultatem może być bardziej pozytywna atmosfera w rodzinie.
Program oparty na badaniach naukowych
sprawdzony i udoskonalany od 2016 roku program obecnie obejmuje najważniejsze kompetencje, które jak pokazują badania naukowe zapewniają dziecku sukces zarówno w szkole, jak i w życiu dorosłym (radzenie sobie ze stresem - uwalnianie emocji, koncentracja i dyscyplina umysłu, umiejętność planowania, wizualizacja, pasja i wytrwałość w dążeniu do długoterminowych celów (grit).
* "Grit: The Power of Passion and Perseverance", Duckworth 2016 r. więcej »
Celem zajęć w Akademii jest by dziecko:
dobrze radziło sobie z wyzwaniami w życiu
stawało się coraz mocniejsze psychicznie i mentalnie
miało wysokie poczucie własnej wartości
miało dobre relacje z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami
umiało się dobrze komunikować
potrafiło zadbać o potrzeby swoje i innych
umiało stawiać asertywnie granice
było zdyscyplinowane - wykonywało swoje obowiązki solidnie i na czas
potrafiło się skoncentrować na nauce, swoich obowiązkach i pasjach
umiało współpracować w grupie
miało poczucie sprawczości
było zmotywowane do działania, a jednocześnie zrelaksowane, radosne i szczęśliwe
Podczas naszych zajęć dziecko uczy się
Jak radzić sobie z emocjami i być w pozytywnym samopoczuciu
Dzieci reagują emocjonalnie na różne problemy, przejmują się niepowodzeniami, odrzuceniem ze strony rówieśników, mają w sobie złość, lęk, smutek i inne negatywne emocje, które je osłabiają. Na zajęciach dzieci uczą się jak uwolnić negatywne emocje z umysłu, co często powoduje, że w sposób automatyczny zaczynają się zachowywać bardziej pozytywnie (bez napominania). Mogą wtedy odzyskać motywację wewnętrzną do działania i wiarę w siebie.
W jaki sposób koncentrować się skutecznie na wykonywanych zadaniach.
Dzieciom często trudno skoncentrować się przez dłuższy czas na danej czynności np. w szkole na zajęciach lub w domu na odrabianiu lekcji, czy np. sprzątaniu. Zajęcia pomogą wytrenować umysł, aby miało ono coraz dłuższe okresy skupienia. Będziemy ćwiczyć koncentrację uwagi.
Jak być zdyscyplinowanym - wykonywać swoje obowiązki w szkole i w domu
Dzieci często odkładają czynności, których nie lubią na później lub w ogóle ich nie robią. Zajęcia pozwolą wytrenować umysł dzieci w taki sposób, aby robiły to co trzeba wtedy, gdy trzeba, nawet jeśli im się nie będzie chciało. Zaczniemy od najprostszych czynności jak ścielenie łóżka każdego dnia, sprzątanie pokoju, wynoszenie śmieci, odnoszenie po sobie naczyń po posiłkach, jak również siadanie do lekcji nie na ostatnią chwilę.
Praktyki wdzięczności i docenianie innych ludzi
Na zajęciach będziemy trenować bycie wdzięcznym, docenianie tego kim jesteśmy, co mamy, wdzięczność za rodziców, nauczycieli, kolegów, nauczenie się, aby widzieć w innych to co jest w nich najlepsze.
Bezwarunkowej akceptacji siebie i innych
Dzieci będą się uczyć, że mają prawo popełniać błędy i uczyć się dzięki nim i że każdy ma prawo popełnić błąd. Nauczą się wybaczać sobie i innym, pracować nad sobą, aby stawać się każdego dnia coraz lepszą wersją siebie oraz akceptować siebie bezwarunkowo. Będziemy się uczyć jak być w procesie doskonalenia siebie zamiast perfekcjonizmu.
Jak współpracować w grupie
Aby dzieci mogły w przyszłości być liderami, przedsiębiorcami lub pracować w zespole odnosząc sukcesy oraz dobrze sobie radzić z porażkami. Będziemy się uczyć aktywnego słuchania, mówienia komunikatem “ja”, argumentowania, wystąpień publicznych, współpracy w grupie. Jakikolwiek zawód dzieci wybiorą w przyszłości komunikacja jest podstawową umiejętnością potrzebną na rynku pracy.
Jak się zrelaksować i wyciszyć
Na zajęciach dzieci nauczą się technik oddechowych oraz uwalniania zmęczenia, stresu, napięcia z ciała i umysłu, tak aby mogły efektywniej oraz z większą lekkością się uczyć i odnosić sukcesy również w zakresie swoich zainteresowań pozaszkolnych. Badania naukowe prowadzone przez m.in. dr Marzenę Żylińską pokazały, że nie jest możliwe, zapamiętywanie i skuteczne uczenie się w stresie. Żeby informacje zapisały się na dłużej na naszym “twardym dysku” w mózgu potrzebne są endorfiny - zwane hormonami szczęścia dlatego tak ważne jest, aby dzieci nauczyły się szybko i efektywnie relaksować, uwalniać zmęczenie po całym dniu w szkole zanim usiądą do odrabiania pracy domowej, przygotowywania się do klasówki, czy egzaminu.
Jak wzmocnić motywację wewnętrzną do działania i wiarę w siebie
Dzieci, które są w pozytywnym samopoczuciu, te które nauczyły się akceptować siebie i współpracować w grupie chętniej angażują się do działania, mają większe poczucie sprawczości i motywację wewnętrzną, bardziej też wierzą w siebie, widzą w sobie i w innych mocne strony, działają efektywniej i z większą radością.
* Angela Duckworth, psycholog i badaczka na Uniwersytecie Pensylwanii, znana jest z wprowadzenia i badań nad koncepcją "grit", którą opisuje jako wytrwałość i długoterminowe zaangażowanie w cele. W swoich badaniach, Duckworth wykazała, że "grit" jest istotnym wskaźnikiem sukcesu, często ważniejszym niż tradycyjnie mierzone cechy takie jak IQ czy naturalny talent.
Oto kilka kluczowych aspektów badania nad celem i wytrwałością (grit):
- Definicja Grit
Duckworth definiuje "grit" jako pasję i wytrwałość w dążeniu do długoterminowych celów. Jest to kombinacja zarówno wytrwałości, jak i pasji. - Grit a Sukces Akademicki
W jednym z jej badań, Duckworth i jej zespół badali uczniów West Point Military Academy, próbując przewidzieć, kto ukończy trudny letni trening wojskowy. Znaleźli, że "grit", a nie punkty IQ, zdolności przywódcze czy wyniki fizyczne, był najbardziej wiążącym wskaźnikiem sukcesu. - Grit a Sukces Zawodowy
Duckworth badała także różne zawody, od nauczycieli po sprzedawców, i odkryła, że "grit" był znacząco powiązany z wyższymi osiągnięciami zawodowymi. - Rozwój Grit
Duckworth podkreśla, że "grit" nie jest cechą wrodzoną, ale umiejętnością, która może być rozwijana i kształtowana. Dlatego edukacja i środowisko odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu wytrwałości. - Krytyka i Dalsze Badania
Choć prace Duckworth w dziedzinie "grit" są szeroko cenione, spotkały się również z pewną krytyką, głównie w zakresie definicji i pomiaru "grit". Niektórzy krytycy argumentują, że "grit" może być zbyt zbliżone do innych cech, takich jak sumienność. - Wpływ na Edukację i Praktykę
Badania nad "grit" wpłynęły na edukację i praktyki zarządzania, zachęcając do rozwoju tej umiejętności zarówno w szkołach, jak i miejscach pracy.